جراحی دندان نهفته

دهان شما در طول زندگی بسیار تغییر می‎کند. یکی از این تغییرات که معمولاً در سن 17 تا 21 سالگی اتفاق می‎افتد، ظاهر شدن دندان‏های آسیا سوم است. چون این دندان‎ها در سن جوانی ظاهر می‎شوند، به آن ها دندان عقل می‎گویند.

دندان عقل اگر بدون هیچ مشکلی (بدون درد، بدون حفره، بدون بیماری، بدون آسیب به سلامت دهان و بافت لثه) بطور کامل رشد کند، نیازی به کشیدن آن نیست. به هر حال این دندان برای بررسی هر گونه تغییر به نظافت و معاینه منظم نیاز دارد. در کلینیک دکتر حسینیان، هر بیمار منحصربه‎فرد است.

آیا من به جراحی دندان نیاز دارم؟

بطور کلی به دلایل زیر دندان عقل باید کشیده شود:

• کیست
  • تومورها
  • آسیب به دندان‎های مجاور
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی دندان (اگر ترمیم دندان فایده نداشته باشد).

همچنین متخصصان ما ممکن است کشیدن دندان عقل را برای کمک به درمان ارتودنسی یا سایر مراقبت‏های دندانپزشکی توصیه کنند.

قبل از تصمیم‏گیری می‏توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.  دندانپزشک ما در جلسه مشاوره، دهان شما را معاینه و عکس‎برداری می‎کند سپس در مورد بهترین روش درمان با یک‎دیگر صحبت کنید.

اگر فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود نداشته باشد یا در موقعیت مناسبی قرار نگرفته باشد، می‎تواند باعث مشکل شود.

دندان‎های عقل شما از لثه رویش می‎کنند به همین دلیل دندانپزشک دهان شما را برای بررسی نشانه‎های زیر معاینه می‎کند:

• دندان‌‏های عقلی که در موقعیت مناسبی نیستند، غذا در آن گیر کرده و مکانی را برای رشد باکتری‏های ایجاد کننده حفره فراهم می‏کند.
  • دندان‌‏های عقل که به درستی رویش نکرده‎اند، باعث می‎شوند کشیدن نخ دندان بین دندان عقل و دندان آسیا کناری‎اش سخت شود.
  • دندان‏‌های عقلی که تا حدی از بین رفته‏اند؛ باعث می‎شوند باکتری‏ها، محلی برای ورود به لثه پیدا کرده و باعث عفونت شوند. این باعث درد، تورم و سفتی در فک شما می‎شود.
  • بعضی از افراد فکر می‎کنند که دندان عقل جایی برای رویش ندارد در نتیجه فضای دندان‎های دیگر را اشغال کرده و به آن ها آسیب می‎رساند.
  • دندان عقل نهفته می‏تواند باعث کیست شود. این می‏تواند به ریشه دندان‏های اطراف آسیب رسانده یا استخوانی را که از دندان‏های شما حمایت می‏کند را از بین ببرد.

نشانه‏‌های درد دندان عقل

جراحی و کشیدن دندان‌های نهفته

دندان‏‌های عقل در پشت دهان و بعد از دندان‎های آسیا رشد می‎کنند. یک مجموعه از آن ها در فک پایین و یک مجموعه در فک بالا قرار دارد. بیشتر دندان‎های عقل، بصورت کج یا غیرطبیعی رشد کرده و به دندان‎های دیگر فشار وارد می‎کنند.

رویش دندان عقل می‎تواند دردناک باشد. دندان‎های عقل در پشت دهان، پشت دندان‎های آسیا قرار دارند. اگر به آینه نگاه کنید، ممکن است متوجه شوید که دندان عقل شما، لثه شما را سوراخ کرده است. این قسمت ممکن است قرمز، ملتهب و حساس به لمس شده باشد. با این حال بعضی از افراد هیچ نشانه‎ی قابل توجهی برای رویش دندان عقل ندارند.

درد دندان عقل برای بعضی از افراد ثابت است در حالی‎که افراد دیگر فقط با جویدن غذا یا لمس آن ناحیه دچار درد می‎شوند. بیشتر متخصصان دندانپزشک پیشنهاد می‎کنند که دندان عقل قبل از ایجاد درد باید کشیده شود.

آیا من به جراحی دندان نیاز دارم؟

چه زمانی کشیدن (جراحی) دندان ضروری است؟

شما می‏خواهید همه دندان‏های خود را تا آخر عمر داشته باشید ولی ممکن است بخاطر شرایطی (مثلا سلامتی سایر دندان‏ها) دندانپزشک کشیدن آن را پیشنهاد کند. بیشتر دندان‎های شما به راحتی کشیده می‎شوند اما بعضی وقت‏ها ممکن است کشیدن آن پیچیده باشد. در اینجا ما دلایل ضروری بودن کشیدن دندان و چگونگی تشخیص این روش را  به شما می‎گوییم.

چرا نمیتوان دندان را نکشید؟

سایت دندانپزشکی انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) پیشنهاد می‏کند دندان‏ها معمولاً به دلیل ضربه، بیماری یا شلوغی و نامرتبی کشیده می‏شوند. وقتی یک دندان به دلیل تصادف یا پوسیدگی زیاد با پر کردن یا تاج قابل ترمیم نباشد، کشیدن ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. دندان‎هایی که به دلیل بیماری پریودنتال با استخوان کافی پشتیبانی نمی‏شوند، به استفاده از خمیر دندان محافظ لثه مانند Colgate Total® Clean Mint پس از کشیدن نیاز دارند. دندان‏هایی که آبسه دارند، به درمان کانال ریشه (عصب کشی) پاسخ نمی‏دهند پس ممکن است لازم باشد که کشیده شوند.

بخاطر داشته باشید که قبل از شروع درمان ارتودنسی؛ به دلیل جوش خوردن دندان‎ها، یک متخصص ارتودنسی پیشنهاد می‏کند که یک یا دو دندان خود را بکشید. در این وضعیت معمولاً دندان عقل به دلیل موقعیت نامناسبی که در پشت دندان‎های شما دارد، کشیده می‏شود.

کشیدن ساده در مقابل استخراج جراحی

طبق گفته پزشکان، کشیدن جراحی دندان در واقع متداول‏ترین روش جراحی است که ارائه می شود. هنگامی که یک دندان در بالای خط لثه قابل مشاهده است و دندانپزشک شما می‏تواند آن را با استفاده از فورسپس به راحتی بکشد، روش فوق را کشیدن ساده می‏نامند. اگر هنوز یک دندان عقل رویش نکرده باشد، دندانپزشک شما برای کشیدن آن به برداشتن بافت یا استخوان لثه نیاز دارد. این عمل کشیدن جراحی نامیده می‏شود و برای بستن محل به بخیه نیاز دارد تا بتواند به درستی بهبود یابد. ممکن است دندانپزشک داروی مسکن خاصی را برای این روش تجویز کند.

دلایل کشیدن جراحی

با عکس‎برداری با اشعه ایکس و معاینه دندان، دندانپزشک می‏تواند تشخیص دهد که آیا کشیدن دندان شما ساده یا جراحی است؟ اما مواردی هم هست که کشیدن ساده را به یک عمل جراحی تبدیل می‎کند. به عنوان مثال اگر دندان در طول عمل از بین برود، ممکن است لازم باشد قطعه قطعه شود.

دندان‏‌های عقل اغلب با کشیدن جراحی مواجه می‏شوند چون معمولاً بطور کامل رویش نمی‎کنند. این شرایط نیاز به برش استخوان و بافت دارد. کشیدن دندان‏های به شدت شکسته، ریشه‏ای یا دندان‎هایی با ریشه‌‏های خمیده بلند از دیگر نمونه‏های کشیدن جراحی است. پس مواردی وجود دارد که استخوان اطراف دندان متراکم شده و در نتیجه به درمان جراحی نیاز دارد.

فرایند جراحی دندان

یک جراح فک و صورت یا دندانپزشک می‏تواند دندان عقل را بکشد. این کار در مطب دندانپزشک یا جراح انجام می‎شود. اگر شما همزمان بخواهید همه دندان‎های عقل خود را بکشید یا در معرض خطر عوارض آن باشید، ممکن است در بیمارستان جراحی کنید.

جراحی و کشیدن دندان‌های نهفته

اگر عفونت داشته باشید، جراحی تا زمان بهبود عفونت به تعویق می‎افتد. ممکن است دندانپزشک از آنتی‏بیوتیک برای بهبود عفونت استفاده کند.

قبل از کشیدن دندان عقل، به شما بی‎حسی موضعی تزریق می‎شود تا قسمتی که دندان عقل می‎خواهد کشیده شود بی‎حس شود. اگر همزمان بخواهید همه یا چندتا از آن ها را بکشید، ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود. بیهوشی عمومی مانع از درد در کل بدن شما شده و باعث می‎شود شما بخوابید.

دندانپزشک احتمالاً به شما پیشنهاد می‏کند که شب قبل عمل جراحی (بعد از نیمه شب) غذا و نوشیدنی نخورید تا برای بیهوشی آماده شوید.

برای کشیدن دندان عقل، دندانپزشک شما بافت لثه روی دندان را باز کرده و هر استخوانی که دندان را پوشانده است خارج می‏کند. او بافت متصل کننده دندان به استخوان را جدا کرده و سپس دندان را می‏کشد. گاهی دندانپزشک دندان را به قطعات کوچک‏تر قطعه قطعه می‏کند تا کشیدن آن آسان‏تر شود.

بعد از کشیدن دندان، ممکن است به بخیه نیاز داشته باشید. بعضی از بخیه‏ها با گذشت زمان حل شده و بعضی دیگر بعد از چند روز باید کشیده شوند. دندانپزشک با شما در مورد نوع بخیه‎ها صحبت می‎کند. یک پد گاز پنبه‏ای نرم روی زخم گذاشته می‎شود تا از خونریزی جلوگیری شود.

انتظارات شما بعد از جراحی

در بیشتر موارد دوره نقاهت فقط چند روز طول می‏کشد. داروهای مسکن را طبق دستور دندانپزشک یا جراح دهان مصرف کنید. نکات زیر به سرعت بهبودی شما کمک می‏کند:

• به صورت دوره‏ای به آرامی روی پد گاز را گاز بگیرید و با آغشته شدن آن به خون، آن‏را عوض کنید. اگر 24 ساعت بعد از جراحی هنوز خونریزی دارید با دندانپزشک یا جراح دهان تماس بگیرید.
  • در حالی که دهان شما بی‏حس است، مراقب باشید که داخل گونه، لب یا زبان خود را گاز نگیرید.
  • صاف دراز نکشید چون ممکن است خونریزی را طولانی کند. سر خود را با بالش بالا بیاورید.
  • سعی کنید کیسه یخ را در قسمت خارجی گونه خود بگذارید. در 24 ساعت اول هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه این‎کار را انجام دهید. می‏توانید از حرارت مرطوب (مانند پارچه آغشته به آب گرم)، برای مدت 2 یا 3 روز در قسمت خارجی گونه استفاده کنید.
  • بعد از جراحی آرام باشید. فعالیت بدنی ممکن است خونریزی را افزایش دهد.
  • غذاهای نرم مانند ژلاتین، پودینگ یا یک سوپ رقیق بخورید. با گذشت زمان به تدریج غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • در چند روز اول از نی استفاده نکنید. مکیدن با نی می‏تواند لخته خون را شل کرده و بهبودی را به تأخیر بیندازد.
  • بعد از روز اول، دهان خود را به آرامی با آب نمک گرم چند بار در روز بشویید تا تورم و درد کاهش یابد. شما می‏توانید آب نمک خود را با مخلوط کردن 1 قاشق چایخوری (5 گرم) نمک در یک لیوان آب گرم (240 میلی لیتر) درست کنید. زیاد آبکشی نکنید چون لخته خون را شل کرده و بهبودی را به تأخیر می‎اندازید.
  • حداقل 24 ساعت بعد از جراحی سیگار نکشید. حرکت، لخته را شل کرده و بهبودی را به تأخیر می‎اندازد. همچنین سیگار کشیدن باعث کاهش خون‏رسانی شده و میکروب‏ها و آلودگی‏ها را به ناحیه جراحی وارد می‏کند.
  • با زبان یا انگشتان به محل زخم فشار وارد نکنید.
  • با دقت دندان و زبان خود را مسواک کنید.

دندانپزشک در صورت لزوم بخیه‏ها را بعد از چند روز می‏کشد.

دستورالعمل‏‌های بعد از جراحی دندان

با کشیدن دندان (جراحی)، به احتمال زیاد یک یا چند بخیه در محل خواهید داشت. صرف نظر از این‎که عمل کشیدن دندان شما ساده است یا جراحی، همیشه مهم است که دستورالعمل‏های مراقبت دندانپزشک را برای سرعت بخشیدن به بهبودی و جلوگیری از هرگونه عارضه دنبال کنید. گروه جراحان دهان موارد زیر را توصیه می‎کنند:

• برای کمک به جلوگیری از خونریزی، به مدت 30 دقیقه روی یک پد گاز را گاز بگیرید.
  • در دو ساعت اول بعد از کشیدن دندان از صحبت کردن، خوردن و آشامیدن غیرضروری خودداری کنید.
  • بعد از تمام شدن خونریزی، مقدار زیادی مایعات ولرم یا سرد بنوشید.
  • رژیم خود را حفظ کنید اما روز اول را با مایعات و غذاهای نرم شروع کنید.
  • به مدت 12 ساعت دندان‏های خود را بشویید ولی مسواک نزنید.
  • ناحیه جراحی شده را مسواک نکنید. می‎توانید با یک دهانشویه رقیق یا 4/1 قاشق چای‏خوری نمک حل شده در یک لیوان آب ولرم، ناحیه را بشویید.
  • تا زمانی که خونریزی دارید از نی، سیگار و خروج با شدت آب دهان خودداری کنید.
  • دستورالعمل‏های دندانپزشک خود را در مورد استفاده از داروهای مسکن تجویز شده دنبال کنید.
  • در صورت داشتن درد یا خونریزی مداوم با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

ممکن است کشیدن دندان‌‏ها با جراحی کمی دلهره‎آور باشد اما با انجام روش‏های مدرن و بیهوشی دیگر جای نگرانی نیست. بعد از آن شما و دندانپزشک خود می‏‌توانید در مورد گزینه‏‌های جایگزینی دندان و زیبایی لبخند صحبت کنید.

قیمت روکش کامپوزیت و کلینیک‌های ارائه دهنده آن

قیمت روکش کامپوزیت

کلینیک شهید سهرابی کلینیک تخصصی  کودکان دردانه کلینیک دندانپزشکی حضرت زهرا (س) کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی بهراد

سوالات متداول درمان ونیر کامپوزیت