جراحی پیوند لثه

پیوند لثه نوعی جراحی دندان است که برای اصلاح اثرات رکود (تحلیل) لثه انجام می‎شود. این نوع جراحی، سریع و ساده بوده که در آن متخصص پریودنتیست بافت سالم لثه را از سقف دهان برداشته و از آن برای اصلاح لثه؛ در قسمتی که دچار رکود (تحلیل)  شده است، استفاده می‎کند.

آیا من به جراحی پیوند لثه نیاز دارم؟

رکود (تحلیل) لثه زمانی اتفاق می‎افتد که بافت لثه فرسوده شده و تا ریشه دندان ادامه پیدا می‎کند. این رکود (تحلیل) باعث افزایش حساسیت (به خصوص هنگام خوردن یا نوشیدن غذاهای گرم یا سرد) می‎شود. رکود (تحلیل) لثه به آهستگی اتفاق می‎افتد در نتیجه بیش‎تر مردم متوجه آن نمی‎شوند.

اگر رکود (تحلیل) لثه درمان نشود، در نهایت باعث از دست دادن دندان در آن قسمت می‎شود. بعضی از افراد به دلیل زیبایی لبخند، جراحی پیوند لثه را انتخاب می‎کند در حالی‎که بعضی دیگر به‎خاطر محافظت از دندانی که در معرض آسیب است، این جراحی را انتخاب می‎کنند.

جراحی پیوند لثه

روش‎های مختلفی برای پیوند لثه وجود دارد.

انواع روشهای جراحی پیوند لثه

روش‎های مختلفی برای پیوند لثه وجود دارد که به میزان و شدت آسیب و نیازهای فرد بستگی دارد. یک متخصص پریودنتیست، روش‎های مختلف جراحی پیوند را با بیمار در میان می‎گذارد تا فرد تصمیم بگیرد که کدام گزینه برای او مناسب‎تر است.

قبل از جراحی پیوند لثه، متخصص پریودنتیست یک بی‎حس کننده موضعی را برای بی حس کردن محل مورد نظر تجویز می‎کند. ممکن است قسمتی از لثه شما را برای تمیز کردن بردارد.

سه نوع مختلف جراحی پیوند لثه وجود دارد که عبارتند از:

1. جراحی پیوندهای بافت همبند

در این روش متخصص پریودنتیست با ساختن فلپ، زیرلایه‎ای از گوشت (بافت) سقف دهان را برمی‎دارد. بافت سقف دهان را بر روی بافت لثه قرار داده، بخیه می‎زند تا ریشه دندانی که در معرض دید است پوشانده شود. فلپ را برداشته و قسمتی از سقف دهان که بافت را برداشته است، بخیه می‎زند.

1. جراحی پیوند لثه آزاد

از این روش برای افرادی که لثه‎های نازکی دارند و برای بزرگ شدن لثه به بافت اضافی نیاز دارند، استفاده می‎شود. در این روش متخصص پریودنتیست بافت را به‎طور مستقیم از لایه بالایی بافت سقف دهان برمی‎دارد و آن را به قسمت لثه بخیه می‎زند.

1. جراحی پیوندهای پدیکال (جانبی)

از این روش برای افرادی که بافت لثه کافی در نزدیکی دندان خود دارد، استفاده می‎شود. در این روش از لثه اطراف یا نزدیک دندان برای پیوند استفاده می‎شود. قسمت کمی از بافت را برش داده و در محل مورد نظر قرار داده، بخیه می‎زند.

متخصص پریودنتیست ممکن است بافت را از یک بانک بافتی (به جای برداشتن بافت لثه از دهان فرد) بردارد.

آیا جراحی پیوند لثه عوارضی هم دارد؟

عوارض جراحی پیوند لثه بسیار کم است. با این حال بیمار ممکن است عوامل زیر را تجربه کند:

• خونریزی لثه
  • لثه‎های متورم
  • احساس (موقتی) لق شدن دندان‎ها
  • حساس شدن دندان‎ها
  • ایجاد فضا بین دندان‎ها
  • عفونت

گاهی ممکن است بافت پیوند به درستی به محل پیوند متصل نشود. این موضوع بسیار کم اتفاق می‎افتد اما اگر این اتفاق افتاد، ممکن است فرد به جراحی دیگری نیاز داشته باشد. بعضی از افراد لبخند خود را بعد از جراحی پیوند لثه دوست ندارند. پریودنتیست ممکن است بتواند شکل لثه‎ها را تغییر دهد.

نتیجهگیری

جراحی پیوند لثه روشی است که به بیمار کمک می‎کند تا لثه‎های رکود (تحلیل) رفته خود را بهبود بخشد. این جراحی به محافظت از دندان‎ها و زیبایی لبخند فرد کمک می‎کند. انواع مختلفی از جراحی پیوند لثه وجود دارد که ساده بوده و حداقل میزان خطر و عوارض را به همراه دارند. ممکن است افراد بعد از جراحی پیوند لثه احساس ناراحتی داشته باشند اما باید ظرف 2 هفته بهبودی کامل پیدا کنند.

آیا من به جراحی پیوند لثه نیاز دارم؟

آیا جراحی پیوند لثه لازم است؟

شخصی که تصمیم می‎گیرد عمل پیوند لثه را انجام دهد، باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

• درمان جایگزین: اگر رکود (تحلیل) لثه زیاد باشد، ممکن است پریودنتیست مجبور شود دندان بیمار را بکشد.
  • هزینه جراحی: اگر کسی برای زیبایی می‎خواهد این عمل را انجام دهد، احتمالا همه هزینه جراحی را باید شخصا پرداخت کند.
  • خطرات عدم درمان: اگر رکود (تحلیل) لثه درمان نشود، منجر به بیماری شدید لثه شده و در نهایت دندان از بین می‎رود. بیماری لثه می‎تواند باعث بیماری‎های قلبی عروقی و دیابت شود.

با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه مرتب به دندانپزشکی، خطر رابتلا به بیماری‎های لثه کاهش پیدا کرده و به سرعت درمان می‎شود.

فرایند درمان جراحی پیوند لثه

آماده شدن برای جراحی پیوند لثه

زمانی‎که متخصص پریودنتیست و بیمار همه گزینه‎ها را بررسی کرده و در مورد نوع جراحی پیوند لثه تصمیم گرفتند، اقدامات لازم بعدی انجام می‎شود.

جراحی پیوند لثه

فردی باید باشد تا شما را بعد از جراحی به خانه برساند.

هنگام عمل جراحی پیوند لثه لازم است کسی از دوستان یا آشنایان همراه بیمار باشد تا او را به خانه برساند. مسکن یا داروی ضد دردی که برای کنترل درد به بیمار داده می‎شود، رانندگی را برای بیمار خطرناک می‎کند.

افرادی که جراحی پیوند لثه انجام می‎دهند، می‎توانند بلافاصله بعد از عمل به خانه بروند. یک متخصص پریودنتیست تمام دستورالعمل‎های لازم برای بهبود موفقیت آمیز شدن پیوند را به بیمار و همراه او خواهد گفت.

بهبود

موارد زیر می‎تواند به بهبودی بیمار کمک کند:

• محل درمان را مسواک و نخ دندان نزند.
  • از دهانشویه استفاده کند.
  • آنتی‎بیوتیک مصرف کند تا خطر ابتلا به عفونت کم‎تر شود.
  • ورزش سنگین انجام ندهد.
  • غذاهای سفت مصرف نکند.
  • غذاهای نرم و خنک مانند بستنی، تخم‎مرخ، ماست و پنیر مصرف کند.
  • سیگار نکشد.

درد و ناراحتی که بیماران تجربه می‎کنند، با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اگر متخصص پریودنتیست بافت را از محل بانک بافتی تهیه کند، فرد درد کمی را احساس خواهد کرد ولی اگر بافت را از سقف دهان بردارد، ممکن است بیمار برای چند روز درد داشته باشد.

روند بهبودی جراحی بافت لثه معمولا 1 الی 2 هفته طول می‏کشد. البته ممکن است روند بهبودی بیش‎تر هم زمان ببرد. بیمار برای تسکین درد خود می‎تواند از مسکن‎های بدون نسخه استفاده کند.

جراحی پیوند لثه

در صورت خونریزی طولانی مدت با دندانپزشک مشورت کنید.

چه موقع بیمار باید از متخصص خود کمک بگیرد؟

در صورت مشاهده علائمی که نشان می‎دهد لثه بعد از جراحی عفونت کرده است، هر چه سریع‎تر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

علائم عفونت عبارتند از:

• خونریزی زیاد بیش از 20دقیقه
  • درد، تورم و کبودی غیر منتظره
  • تب و چرک

بعد از جراحی ممکن است دندان‎ها نسبت به غذاهای گرم و سرد و خمیردندان حساس شوند، بهتر است بیمار غذاهای ولرم مصرف کرده و به‎جای خمیر دندان از دهانشویه استفاده کند. بیشتر افراد می‎توانند روز بعد به سرکار بروند.

بیمار بعد از جراحی با متخصص پریودنتیست خود قرار ملاقاتی خواهد داشت تا او بتواند روند بهبودی را بررسی کند. در صورت لزوم ممکن است بخیه‎ها کشیده شوند. لثه‎ها بعد از جراحی متفاوت به نظر می‎رسند و ممکن است فرد احساس سفتی داشته باشد.

به یاد داشته باشید که سازگار شدن با حس دندان­‌های جدید مدت زمانی طول می­‌کشد. هنگامی که گاز زدن تغییر کرده و یا جای دندان­‌ها عوض شود، چندین روز طول می­‌کشد تا مغز موقعیت جدید دندان­‌های شما یا ضخامت آنها را طبیعی تشخیص دهد. اگر همچنان در دندان­‌های خود نقاط بلندی احساس می­‌کنید یا برای گاز زدن با مشکل مواجه هستید با کلینیک تماس بگیرید.

حساسیت به گرما و سرما بعد از عمل طبیعی است. دندان­‌ها برای بهبود پس از برداشتن لایه­‌های رویی به زمان نیاز دارند و بطور موقتی حساس خواهند شد. لثه­‌های شما نیز ممکن است برای چند روز دچار زخم شود. شست­‌وشو با آب‌­نمک گرم (یک قاشق چای‌­خوری نمک در یک فنجان آب گرم) سه بار در روز باعث کاهش درد و تورم خواهد شد. یک داروی ضد درد خفیف (یک قرص تیلنول یا ایبوپروفن (Motrin) هر 3-4 ساعت) هرگونه ناراحتی و درد باقی­مانده را نیز کاهش می­‌دهد.

اگر صحبت کردن­تان در چند روز اول تحت تأثیر قرار گرفت نگران نباشید. شما به سرعت سازگار خواهید شد و به طور عادی صحبت می‌­کنید. ممکن است متوجه افزایش بزاق شوید. این امر به این دلیل است که مغز شما به اندازه و شکل جدید دندان­‌های شما پاسخ می‌­دهد. که باید بعد از حدود یک هفته فروکش کند.

مسواک زدن و نخ دندان روزانه برای برنامه­‌های جدید دندانپزشکی شما ضروری است. برداشت پلاک روزانه برای سلامت طولانی مدت دندان­‌های جدید شما نیز، مانند ویزیت­‌های منظم جرم‌­گیری دندان ضروری است.

هر غذایی که می­‌تواند دندان طبیعی شما را آسیب بزند، می‌­تواند همین کار را روی دندان­‌های جدید شما نیز انجام بدهد. از خوردن مواد غذایی سخت (مانند آجیل، پوست بادام زمینی، یخ، ناخن­‌ها یا مداد) و شیرینی‌­های چسبنده خودداری کنید. سیگار کشیدن دندان‌­های جدید شما را لکه­‌دار می­‌کند. غذاهایی که لکه بجا می­‌گذارند مانند قهوه، شراب قرمز، چای و انواع توت ها را کم کرده یا حذف کنید.

اگر ورزش می‌­کنید، به ما اطلاع دهید تا یک محافظ دندان اختصاصی برای شما بسازیم. اگر شب ها در خواب دندان قروچه دارید، از محافظ دندان شبانه استفاده کنید. سازگاری ظاهر و احساس لبخند جدید شما به زمان نیاز دارد. درصورت بروز هر گونه مشکل و یا نگرانی، لطفا به ما اطلاع دهید.

عکس-بعد-از-درمان-عمل-پیوند-لثه-3عکس-قبل-از-درمان-عمل-پیوند-لثه-3
عکس-بعد-از-درمان-عمل-پیوند-لثه-1عکس-قبل-از-درمان-عمل-پیوند-لثه-1

قیمت روکش کامپوزیت و کلینیک‌های ارائه دهنده آن

قیمت جراحی پیوند لثه

• هزینه عمل جراحی پیوند لثه متفاوت است.
  • هزینه عمل جراحی پیوند لثه معمولاً به نوع جراحی مورد نیاز بستگی دارد.
  • اگر بیمه دندانپزشکی داشته باشید، ممکن است همه یا بخشی از هزینه درمان شما را بیمه پوشش دهد.
کلینیک شهید سهرابی کلینیک تخصصی  کودکان دردانه کلینیک دندانپزشکی حضرت زهرا (س) کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی بهراد

اینها را هم بخوانید