چند ماهی است که ویروس کرونا زندگی کل جمعیت جهان را متحول کرده است. در کشور ما نیز با شیوع این ویروس بسیاری از مردم بدلیل شایعات بی‌اساس حول آن، با ترس شدیدی مواجه بودند. درحالیکه با شناخت ویروس و علائم آن می‌توان با اقدامات و درمان به موقع و قرنطینه از شیوع آن جلوگیری کرد.

اگر هر یک از علائم زیر را داشتید، لطفا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت خود تماس بگیرید. البته دقت کنید که این علائم بصورت کلی و برای ارزیابی اولیه خودتان است و ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد.

روز اول و دوم

بعد از مطالعه علائم روزانه 329 بیمار در 3 بیمارستان‎ در ووهان نتیجه گرفته شد که علائم در روز اول و دوم شبیه به سرماخوردگی همراه با گلودرد خفیف است. بیمار تب نداشته و احساس خستگی نمی‎کند. او مانند روزهای عادی دیگر می‎تواند غذا و نوشیدنی مصرف کند.

روز سوم

بیمار در گلوی خود احساس درد دارد و دمای بدن او 36.5 درجه سانتیگراد است. علائم دیگری مانند تهوع خفیف، استفراغ یا اسهال خفیف نیز ممکن است وجود داشته باشد.

روز چهارم

درد در گلوی بیمار شدیدتر می‎شود. علائم دیگری مانند احساس ضعف و درد مفاصل نیز شروع خواهند شد. دمای بدن بیمار 36.5 – 37 درجه سانتیگراد است.

روز پنجم و ششم

بیمار تب خفیفی دارد و دمای بدن او بالاتر از 37.2 درجه سانتیگراد است علاوه بر این بیمار سرفه‎های خشک دارد و ممکن است در تنفس خود مشکل داشته باشد. بیشتر بیماران در این مرحله احساس خستگی دارند.

روز هفتم

اگر بیمار بعد از 7 روز خوب نشود، سرفه‎هایش شدیدتر شده و در تنفس خود مشکل خواهد داشت. تب او تا 38 درجه سانتیگراد بالا می‎رود و بیمار دچار سردرد، بدن درد و اسهال شدید می‎شود. در این مرحله بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

روز هشتم و نهم

علائم شدیدتر خواهد شد و دمای بدن از 38 درجه سانتیگراد بالاتر می‎رود.

روز دهم و یازدهم

پزشکان برای بررسی تنفس، آزمایش‎های قفسه سینه مانند تصویربرداری با اشعه X را تجویز می‎کنند. بیماران کم اشتها هستند و ممکن است شکم آن ها درد بگیرد. آن ها نیاز به درمان فوری در ICU دارند.

روز دوازدهم تا چهاردهم

اگر بیمار تا این روز دوام بیاورد، علائم را می‎توان کنترل کرد. در روز سیزدهم تب بیمار بهتر شده و مشکلات تنفسی او از بین می‎رود. برخی از بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان ممکن است سرفه‎های خفیف داشته باشند.

روز پانزدهم و شانزدهم

اگر بیماران دارای بیماری خاصی باشند ممکن است در روز پانزدهم دچار آسیب قلبی حاد یا آسیب کلیوی شوند.

روز هفدهم تا نوزدهم

مرگ‎ومیر بیماران مبتلا به ویروس کرونا در حدود ساعت 6 بعد از ظهر اتفاق می‎افتد. ممکن است یک عفونت دیگر توسط یک پاتوژن در دستگاه تنفسی بیماران دارای بیماری خاصی ایجاد شود. این وضعیت اگر شدت پیدا کند ممکن است باعث انعقاد خون شود.

روز بیستم تا بیست و دوم

بیماران بازمانده به طور کامل بهبود می‎یابند و از بیمارستان مرخص می‎شوند.

بیماری کرونا در چند ماه اخیر علائم و انواع مختلفی از خود را به محققان نشان داده است. بسیاری از محققان بر این باور هستند که بسیاری از افراد بدون داشتن علائم خاصی این بیماری را گرفته و حتی شاید منتقل کنند. بنابراین مهمترین مسئله حفظ موارد بهداشتی و استفاده از ماسک در همه حال است.

از طرف دیگر نیز ممکن است برخی از این علائم درمورد بیماری آنفولانزا نیز صدق کند. پس اگر این علائم را در خود مشاهده کردید، ناامید نشده و به مدت 2 هفته در خانه خود را قرنطینه کنید تا سلامت خود را بازیابید.

این علائم روزانه را می‌توانید در ویدئوی زیر نیز مشاهده کنید: