عصب کشی یا درمان کانال ریشه کودکان

وقتی در مورد کانال ریشه صحبت می‌کنیم اغلب بزرگسالان به ذهن ما می‌آیند در صورتی که کودکان و گاهی نوزادان به درمان کانال ریشه نیاز دارند. اگر فرزند شما به کانال ریشه نیاز داشته باشد احتمالاً سوالات زیادی در مورد آن خواهید داشت. همانطور که می‌دانید، کانال ریشه در کودکان با یک کانال ریشه معمولی تا حدودی متفاوت است. برای آن‌که در مورد کانال ریشه کودکان همه چیز را بدانید، در ادامه همراه ما باشید.

عصب کشی دندان کودکان
آیا فرزندم به عصب کشی نیاز دارد؟

اولین چیزی که باید بررسی کنیم این است که کانال ریشه دقیقاً چیست؟

حفظ دندان در کودکان به اندازه حفظ دندان در افرادهای بزرگسال اهمیت دارد. اگر فرزند شما دندان‌های خود را زود از دست بدهد ممکن است مشکلات زیادی برایش بوجود آید. این مشکلات عبارتند از:

• مشکلات در جویدن
  • مسائل مربوط به گفتار
  • مشکل در تراز دندان‌ها

هر دندان شیری فضایی را برای رشد یک دندان دائمی باز نگه می‌دارد. دندان‌های شیری فرزند شما بطور همزمان نمی‌افتند. اگر هرکدام از دندان‌های شیری خیلی زود کنده شده و شکافی در آن محل ایجاد شود، دندان‌های دائمی حرکت کرده و فضا را پر می‌کنند. این مسئله باعث ایجاد مشکل در تراز دندان‌ها می‌شود. درمان کانال ریشه برای حفظ دندان در برابر التهاب یا عفونت، پیشنهاد می‌شود.

درمان کانال ریشه یا عصب کشی روشی است که پالپ مرده را از دندان خارج می‌کند. پالپ بافتی حاوی رگ‌های خونی و اعصاب است که ریشه دندان را پر می‌کند. این ریشه‌ها، دندان‌های فرزند شما را به لثه و فک محکم می‌کند. اگر دندان فرزند شما خراب یا آسیب دیده باشد، ممکن است به درمان کانال ریشه نیاز داشته باشد. کرم‌خوردگی، آبسه، تصادف و تروما همگی می‌توانند باعث شوند که فرزند شما به کانال ریشه نیاز پیدا کند.

عصب کشی هم روی دندان‌های شیری و هم روی دندان‌های دائمی قابل انجام است. دندان‌های شیری کودکان با سرعت از بین می‌روند و دندان‌های دائمی جای آنها رشد می‌کنند. اگر دندان‌های دائمی زودتر از موئد رشد کنند باعث ایجاد مشکل در گفتار و یا جویدن می‌شود. کانال ریشه علاوه بر کمک به رویش به هنگام دندان‌ها می‌تواند در زمان‌بندی درست افتادن دندان‌های شیری تا زمان رویش دندان‌های دائمی کمک کند.

آیا فرزند من به عصب کشی نیاز دارد؟

چگونه می توانید بگویید که آیا فرزندتان به درمان کانال ریشه نیاز دارد یا خیر؟

بعضی اوقات ممکن است تشخیص نیاز فرزندتان به عصب کشی  دشوار باشد، زیرا کودکان می‌توانند ماه‌ها بدون گزارش درد به والدینشان زندگی کنند.

در اینجا مهمترین علائمی که باید در فرزند خود مراقب آن باشید آمده است:

• درد شبانه
  • درد دندان دائمی
  • قرمزی یا تورم در اطراف دندان آسیب دیده
  • پوسیدگی گسترده
  • حساسیت به سرما و گرم
  • شل شدن بدون دلیل دندان آسیب دیده

علاوه بر این علائم، شما باید سالی دو بار فرزند خود را برای چکاپ به دندانپزشک ببرید. به این ترتیب دندانپزشک فرزند شما می‌تواند هرگونه مشکل در دندان فرزندتان را پیشگیری یا درمان کند.

ابتدا دندانپزشک تاریخچه پزشکی فرزند شما را مرور می‌کند. در بعضی موارد سابقه یک بیماری خاص ممکن است روند درمان را تغییر دهد. دندانپزشک فرزند شما باید علت درد او را را نیز بررسی کند. در برخی موارد محرک‌ها باعث ایجاد درد در دندان فرزند شما می‌شود. در صورت وجود این حساسیت‌ها، این مسئله را در جلسه ویزیت به دندانپزشک فرزندتان گزارش کنید:

• خوردن یا نوشیدن مواد غذایی گرم یا سرد.
  • نوشیدنی‌ها یا غذاهای اسیدی باعث درد بیشتر می‌شوند.
  • نوشیدنی‌ها یا غذاهای شیرین باعث درد بیشتر می‌شوند.

علائم دیگری که انجام عمل کانال ریشه در کودک را ضروری می‌کند عبارتند از:

• دردهای بدون تحریک و مداوم در اطراف دندان
  • درد شدید دندان
  • حساسیت دندان
  • دندان شکسته
  • دندان درد
  • لثه‌های ملتهب
  • چرک

اگر این اولین دندان درد فرزند شما است، برای تسکین درد این کارها (لینک داده شود) را انجام دهید.

با درنظر گرفتن این علائم ممکن است دندانپزشک از رادیوگرافی برای تشخیص بهتر استفاده کند به این ترتیب او می‌تواند تصویر واضح‌تری از آن‌چه اتفاق افتاده است، داشته باشد.

اگر فرزند شما یک یا چند مورد از این علائم را دارد، او را به دندانپزشکی ببرید. چون برطرف کردن عفونت قبل از گسترش آن بسیار مهم است. اگر باکتری یا پوسیدگی دندان وجود دارد باید آن را حتما درمان کنید تا عفونت گسترش پیدا نکند و به بقیه دندان‌های کودک شما آسیب نزند زیرا عفونت می‌تواند از نوک ریشه خارج شده و به استخوان فک برسد. عفونت حتی می‌تواند باعث آبسه شود و دردی علاوه بر درد دندان ایجاد کند در نتیجه قبل از گسترش عفونت باید آن را تشخیص داد.

عفونت همچنین می‌تواند وارد جریان خون شود و با گذشت زمان مغز یا قلب را تحت تاثیر قرار دهد و عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

در طول درمان کانال ریشه چه اتفاقاتی می‌افتد؟

آماده سازی فرزندتان برای درمان کانال ریشه

طبیعی است که اکثر کودکان دوست ندارند که به دندانپزشکی بروند بنابراین آماده کردن آن ها برای رفتن به دندانپزشکی می‌تواند بسیار سخت باشد. دندانپزشک از مراحل کاری که قرار است روی دندان فرزند شما انجام دهد، شما را باخبر می‌‌کند و از شما می‌خواهد که در این مورد با فرزند خود صحبت کنید. باید به فرزند خود بگویید دندانپزشک با اشعه ایکس از دندان‌های او عکس می‌گیرد تا بتواند بهتر از اندازه کانال ریشه باخبر شود. بعد از آن به فرزند شما بی حسی موضعی زده می‌شود یا ممکن است برای جلوگیری از عفونت به فرزند شما آنتی بیوتیک داده شود. اگر دندان فرزند شما پر باشد یا چیز دیگری در دهانش باشد، دندانپزشک آن را قبل عمل خارج می‌کند. برای شروع عمل دندانپزشک ورقه‌ای را در اطراف دندان آسیب دیده قرار می‌دهد این ورق باعث می‌شود که بزاق وارد کانال ریشه نشود علاوه بر این باعث می‌شود که فرزند شما تکه‌های کوچک دندان یا مایعات دیگر را نخورد. برای رسیدن به کانال ریشه دندانپزشک ممکن است دندان فرزند شما را سوراخ کند. البته لازم نیست همه جزئیات را به فرزند خود بگویید. مهم این است که فرزند شما بداند این بی حسی موضعی فقط برای این است که عمل بدون درد انجام شود.

فرآیند درمان کانال ریشه یا عصب کشی

دندانپزشک در طول فرآیند عصب کشی با به کار بردن ابزارهایی داخل کانال‌های ریشه، پالپ خراب را از دندان خارج می‌کند. بعد از آن دندانپزشک با استفاده از رادیوگرافی مطمئن می‌شود که همه پالپ‌ها از کانال ریشه خارج شده است. پس از خارج شدن پالپ، دندانپزشک با استفاده از مواد ضدعفونی کننده کانال ریشه را تمیز می‌کند. بعد از تمیز کردن کانال ریشه را خشک کرده و مواد پر کننده را داخل دندان می‌گذارد. در پایان دندانپزشک از روکش دائمی یا موقت برای پوشاندن دندان فرزند شما استفاده می‌کند. برای کاهش درد و تورم دندانپزشک ریشه را با یک خمیر مخصوص پر می‌کند.

بعد از عمل کانال ریشه چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از درمان کانال ریشه طبیعی است که فرزند شما درد داشته باشد و بعد از چند ساعت درد کمتر شود. برای تسکین درد ممکن است دندانپزشک شما مسکن تجویز کند.

مدت زمان پرهیز فرزندتان از غذا و نوشیدنی و همینطور دستورالعمل‌های لازمه را دندانپزشکتان به شما خواهد گفت خود گفت.

درمان ریشه یا عصبکشی دنداندرمان ریشه یا عصبکشی دندان

قیمت و کلینیک‌های ارائه‌دهنده خدمت

قیمت عصب کشی دندان کودکان

کلینیک شهید سهرابی کلینیک اطفال دردانه کلینیک کن کلینیک آذربایجان

سوالات متداول درمورد عصب کشی دندان کودکان

آیا فرزند شما در طی مراحل کانال ریشه با خطراتی روبرو است؟

در حالی که احتمال بروز اشتباه بسیار کم است اما بهتر است از خطرات احتمالی آگاه باشید:

• مایع تمیز کننده‌ای که برای تمیز کردن ریشه استفاده می‌شود می‌تواند وارد بافت مجاور شود و باعث کبودی و تورم شود.
  • ممکن است دندانپزشک بافت بیمار را کاملاً از بین نبرد.
  • ممکن است ریشه به طور کامل پر نشده باشد و یا مواد پر کننده به اندازه کافی محکم نباشد که منجر به عفونت شود. در این حالت ممکن است به یک عمل دیگر یا کشیدن دندان نیاز باشد.

البته بخاطر داشته باشید که عمل کانال ریشه بیش از 95 درصد با موفقیت انجام می‌شود و احتمال عدم موفقیت بسیار کم است

بعد از عصب کشی دندان کودکتان چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

بعد از عمل کانال ریشه فرزندتان رعایت بهداشت دهان او مهم است. فرزند شما باید دو بار در روز مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند تا در آینده دندان‌هایش پوسیده نشوند.

42٪ از کودکان 2 تا 11 ساله دچار پوسیدگی دندان در دندان‌های شیری خود می‌شوند ، بنابراین مهم است که دستورالعمل‌های لازم را برای جلوگیری از آسیب به دندان‌ها اجرا کنید. عادات روزانه بهداشت دهان و دندان کودک شما می‌تواند به محافظت از دندان‌های آنها کمک کند در غیر این صورت باعث آسیب دیدگی در پالپ دندان شده و عصب کشی دیگری نیاز می‌شود.

حتما بصورت روزانه بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و با رفتن منظم به دندانپزشکی سلامتی دهان و دندان خود را پیگیری کنید. یک دندانپزشک حرفه ای می تواند سلامت دهان و دندان کودک شما را ارزیابی کند. آن ها همچنین می‌توانند علائم مربوط به عفونت کانال ریشه در فرزند شما را تشخیص دهند.