اورژانس دندانپزشکی

داشتن یک دندانپزشک خوب که به او اعتماد دارید در مواقع اضطرار مانند داشتن یک لوله­‌کش است، شما اغلب به آن­ها احتیاج ندارید، اما وقتی احتیاج دارید، باید فورا در دسترس باشند. مجموعه کلینیک‌های دکتر حسینیان با داشتن چندین مرکز در مناطق مختلف شهری نزدیک‌ترین و سریع‌ترین گزینه برای رفع نیاز شما به اورژانس دندانپزشکی است.

اورژانس دندانپزشکی
چه کسانی به این خدمت نیاز دارند

شرایطی مثل دندان شکسته، دندان کنده شده و درد شدید دندان در کلینیک ما بسیار شایع­‌تر از آنچه که فکر کنید، وجود دارد. به همین دلیل اگر درگیر هر یک از این مشکلات شدید، اگر بدانید که اورژانس دندانپزشکی نزدیک شما در دسترس است، یک نفس راحت می‌­توانید بکشید. ما همیشه بیماران اورژانسی را در اولویت اول خود قرار می­‌دهیم، و اغلب می‌­توانیم درمان یک روزه به آنها ارائه دهیم تا مطمئن شویم بیماران ما رنجی نداشته و بتوانند هرچه سریع تر به زندگی عادی خود بازگردند. اگر شما یا یکی از عزیزان­تان به مراقبت‌های اورژانسی دندانپزشکی نیاز پیدا کرد سریعا با ما تماس بگیرید.

چه کسانی به این خدمت نیاز دارند؟

دلایل مختلف زیادی وجود دارد که شما را در شرایط نیاز به اورژانس دندانپزشکی قرار می­‌دهد. این دلایل بطور عمده به دو دسته تقسیم می­‌شوند. آسیب‌دیدگی دندان­‌ها و درد زیاد که نشان­ دهنده آبسه یا پوسیدگی دندان­‌ها است.

هریک از شرایط زیر ممکن است شما را در شرایط دندانپزشکی اورژانسی قرار دهد:

• حادثه‌ای که باعث آسیب به دندان­‌ها یا دهان شما شده است
  • از دست دادن دندان
  • ترک یا شکستگی دندان
  • دندانی که شل شده یا از ردیف دندان‌­ها خارج شده است
  • ضربه­‌ای که باعث درد شدید دندان شده حتی در صورت عدم وجود آسیب‌­دیدگی ظاهری
  • زخم و آسیب به بافت لب، زبان یا گونه­‌ها، حتی اگر آسیبی به دندان­‌ها وارد نشده باشد
  • عفونت جدی یا آبسه
  • درد شدید، تورم یا خونریزی که پس از درمان دیگری مانند پر کردن، عصب‌کشی، کشیدن دندان یا کاشت دندان ایجاد شده است
  • از بین رفتن پرکردگی یا تاج

بسته به جدی بودن مشکل و مقدار دردی که برایتان ایجاد کرده است، کارهای زیر را باید انجام دهید:

• بلافاصله به یک دندانپزشک مراجعه کنید (احتمالاً در بیمارستان)
  • نوبت ویزیت اضطراری برای مراجعه به دندانپزشک در همان روز یا روز دیگر بگیرید
  • برای معالجه مشکل، یک نوبت ویزیت عادی رزرو کنید

اگر دندان ترک خورده یا تراشیده­ شده یا دندان درد خفیف دارید، نیاز به فوریت­‌های دندانپزشکی ندارید. دندان دردی که به تدریج بوجود می‌­آید هم نشانه حفره دندان است، بنابراین در این حالت هم شما باید یه نوبت ویزیت عادی گرفته تا بزودی دندانپزشک خود را ملاقات کنید. از بین رفتن پرکردگی نیز ممکن است هیچ دردی ایجاد نکند اما درمان سریع آن اهمیت دارد، در غیر این صورت ممکن است سایر قسمت‌های دندان از بین برود.

اگر موقعیت اورژانس دنداپزشکی دارید چه باید بکنید؟

برخی از مشکلات دندانپزشکی آنقدر جدی هستند که به مراجعه به اورژانس بیمارستان نیاز دارند. اگر با هریک از موارد زیر مواجه شدید، به نزدیکترین اورژانس بیمارستان مراجعه کنید:

• خونریزی قابل توجهی که متوقف نمی­‌شود
  • درد شدیدی که توسط مسکن آرام نمی­‌شود
  • ضربه و تروما به صورت، دهان و دندان شما در اثر تصادف

اگر دندان شما کنده شده باشد، باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. هرچه زودتر برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید، احتمال اینکه دندانپزشک بتواند عمل کاشت مجدد دندان را انجام دهد بیشتر است. تا زمانیکه به کلینیک مراجعه می­‌کنید، سعی کنید دندان را در جای خود در دهانتان نگه دارید و یا آن را در یک لیوان شیر بگذارید. سعی کنید با دندانتان به آرامی برخورد کرده و از قسمت ریشه آن را در دست نگیرید. اگر درد شدیدی ندارید، دندان­‌هایتان شل نشده و خونریزی دهانی ندارید، نیازی به مراجعه فوری به دندانپزشک ندارید. در این موارد یه قرار ویزیت عادی با دندانپزشک خود بگیرید. اگر مطمئن نیستید که مشکل شما نیاز به رسیدگی فوری دندانپزشک دارد، ابتدا به کلینیک ما تماس گرفته تا متخصصان ما بهترین راهکار درمانی را به شما پیشنهاد دهند.

چه اتفاقی می‌­افتد اگر ما به درد دندان اهمیت نداده تا وارد شرایط اورژانسی شویم؟

وقتی که فوریت‌­های دندانپزشکی ایجاد می­‌شود، هرچه زودتر به کلینیک مراجعه کنید بهتر است! برخلاف انواع دیگر مشکلات سلامتی، مسائل دندانپزشکی با گذشت زمان بدتر می­‌شوند. درصورت تعلل برای تماس با کلینیک، مطمئنا آسیب بیشتری به دندان‌­های خود وارد کرده و درد بیشتری تحمل می­‌کنید. برای مثال، یک دندان کنده شده معمولا اگر در طی یک ساعت درمان شود نجات داده می‌شود. بعد از آن، شما در خطر از دست دادن دندان بوده و نیاز به جایگزینی آن با کاشت دندان، گذاشتن بریج و… خواهید داشت.

دستورالعمل‌های اورژانسی دندان

محافظ ورزشی دندان

هنگام ورزش برای محافظت از دندان هایتان از محافظ های ورزشی استفاده کنید

راه­‌هایی برای جلوگیری از ایجاد شرایط اورژانس دندانپزشکی

با رعایت نکات زیر احتمال نیاز به مراجعه به اورژانس دندانپزشکی را کاهش دهید:

• با انجام معاینات منظم دندانپزشکی مشکلات احتمالی زودتر تشخیص داده و قبل از جدی شدن آنها را درمان کنید.
  • از دندان درد جزئی چشم‌­پوشی نکنید. هرچه زمان بیشتری به آن بی‌­توجهی کنید، مشکل بوجود آمده جدی‌­تر می‌­شود.
  • اگر ورزش تماسی انجام می­‌دهید، برای محافظت دندان‌هایتان از یک محافظ ورزشی استفاده کنید. (در مورد محافظ ورزشی بیشتر بدانید.)
  • از جویدن یخ یا غذاهای سخت که ممکن است به دندان‌­هایتان یا پرکردگی آنها آسیب برساند خودداری کنید.

مانند هر حادثه دیگر، تنها کاری که شما می‌­توانید برای وقوع حادثه دندانپزشکی انجام دهید پیشگیری از آن است. با توجه به این مسئله، بهتر است آماده مواجهه با فوریت­‌های دندانپزشکی باشید.

برای فوریت­‌های دندانپزشکی آماده شوید

تجربه درمان اورژانسی دندانپزشکی به اندازه دردی که هنگام صبر برای ویزیت دندانپزشکتان می‌­کشید بد نیست، پس از آن ترس نداشته باشید. قبل از بروز شرایط اورژانسی درمورد کلینیک­‌های اطراف محل زندگیتان تحقیق کنید. کلینیک‌­هایی که در روزهای تعطیل یا 24 ساعته خدمات ارائه می­‌دهند را پیدا کنید. هزینه ویزیت اورژانسی را از آنها بپرسید. سپس برای موارد اورژانسی از کلینیک‌­های محلی و شماره تماس آنها لیستی تهیه کرده و در دفترچه تلفن خود نگه دارید.

همچنین می­‌توانید یک کیت کمک­‌های اولیه دندانی در خانه داشته باشید، تا در زمان انتظار برای دریافت درمان تخصصی بتوانید به کمک آن درد خود را تسکین دهید. این کیت می‌­تواند شامل موارد زیر باشد:

• یک ظرف کوچک (برای نگهداری دندان‌­های کنده شده)
  • استامینوفن
  • دهانشویه ضدعفونی کننده
  • گاز استریل یا پنبه برای جلوگیری از خونریزی
  • آدامس بدون قند (برای پرکردن موقتی جای پرکردگی که کنده می‌­شود)

حتما کیت خود را مرتبا بررسی کرده تا از سالم ماندن و منقضی نشدن موارد داخل آن مطمئن شوید. اگرچه هیچ یک از ما نمی‌­خواهیم در شرایطی قرار بگیریم که به مراقبت‌­های اورژانس دندانپزشکی نیاز داشته باشیم، اما باید آگاه و آماده بود تا در زمان بروز حادثه عکس­‌العمل بهتر و سریع‌­تری داشت. به یاد داشته باشید که اگر اورژانس دندانپزشکی اطراف محل زندگیتان نمی‌­شناسید، می­‌توانید در هر ساعت و روزی با شماره عمومی کلینیک‌های ما تماس گرفته تا متخصصان ما شما را راهنمایی کنند.

حوادث دندان و تروما صورت

شکستگی و کنده شدن دندان که دلایل آن می­‌تواند تصادف با وسایل نقلیه، حادثه در کار یا حوادث ورزشی باشد، از شایع­ترین موارد اضطراری است که ما هر روز با آن سر و کار داریم. بعد از تماس با ما، حتما مراحل زیر را انجام دهید تا شانس بیشتری برای کاشت دوباره دندان­تان داشته باشیم:

• سعی کنید هر تکه دندان را که می‌­توانید بگردید و پیدا کنید
  • آنها را به آرامی با آب گرم بشویید
  • سعی کنید دندان را دوباره داخل حفره خود قرار دهید تا زمانی که به کلینیک مراجعه کنید.
  • اگر این کار امکان­پذیر نیست، دندان را درون یک ظرف شیر یا آب نمک قرار دهید. برای زنده ماندن دندان باید مرطوب بماند!

فوریت‌­های پزشکی ناشی از عدم مراقبت صحیح دهان و دندان

آیا آن درد دندانی که نادیده گرفتید به یک درد جدی تبدیل شده است؟ اگر چنین است، ما آماده درمان و تسکین درد سریع شما هستیم، قبل از مراجعه دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

• دهان خود را با آب بشویید و به آرامی اطراف دندان نخ دندان بکشید تا هرچیزی که ممکن است اطراف آن گیر کرده و باعث درد شده جدا شود.
  • اگر این کار جواب نداد با کلینیک ما تماس بگیرید
  • تا زمان مراجعه به کلینیک برای تسکین درد از کمپرس یخ یا داروهای مسکن استفاده کنید.
    کاهش درد دندان

استفاده از مرکبات برای کاهش درد دندان

راه­‌های کاهش درد دندان در خانه

فرقی نمی‌­کند که چند ساعت یا چند روز برای ویزیت دندانپزشکتان باید صبر کنید، در هر صورت شما نیاز به تسکین دردتان دارید. مسکن­‌های معمولی می­‌توانند تا زمان رسیدن وقت ملاقات با دندانپزشک درد شما را تسکین دهند. برای این کار از استامینوفن بجای ایبوپروفن و آسپرین استفاده کنید. چرا که این داروها باعث رقیق شدن خون و بیشتر شدن خونریزی می­‌شوند.  همچنین برخی از داروها و مواد طبیعی به تسکین درد شما کمک می­‌کنند. ساده ترین و در دسترس‌­ترین آنها محلول نمک و آب گرم است. یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و با آن دهانشویه داده یا آن را غرغره کنید. این کار را چند بار تکرار کنید. این راه حل باعث بیرون کشیدن مایعات از لثه­‌ها و کاهش تحریک آنها می‌­شود.

لیمو و لیموترش هم می­‌توانند به تسکین درد کمک کنند زیرا اسید سیتریک موجود در آنها باکتری­‌ها را از بین می­‌برد. کمی از آنها را برش داده و گاز بزنید تا آب آن خارج شود، سپس روی نواحی دردناک در دهان بمالید. همچنین می‌­توانید جویدن زنجبیل تازه را نیز امتحان کنید یا مخلوط سیر رنده شده و نمک را مستقیما در محل درد بگذارید. استفاده از برخی روغن­‌ها و برخی محصولات طبیعی دیگر نیز به تسکین درد دندان کمک می‌­کنند. به یاد داشته باشید این روش‌­ها درمان دائمی دندان درد نبوده و فقط تا زمانیکه منتظر ویزیت دندانپزشکتان هستید برای تسکین موقتی درد مناسب هستند.

اگر به ساخت دهانشویه خانگی علاقمند هستید، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

کلینیک های ارائه دهنده خدمت

1.چه چیزی واقعا یک موقعیت اورژانس دندانپزشکی محسوب می شود؟

در اینجا برخی علائم اورژانسی برای تماس با ما آورده شده است:

• دردی که در عملکرد طبیعی شما اختلال ایجاد کند (خوابیدن، غذا خوردن، کار کردن و غیره)
  • خون­ریزی که بعد از 15 دقیقه متوقف نمی­شود
  • یک دندان شکسته
  • تورم در گونه، لب یا لثه شما
  • دندان کنده شده

2.چه زمانی عصب کشی الزامی است؟

دندان درد متوسط و شدید اغلب نتیجه عفونت عصب در مرکز دندان است. برای از بین بردن عفونت، دو گزینه وجود دارد: دندان را بکشید یا عصب­ کشی کنید. عصب کشی عصب آلوده را نابود می­‌کند و در ضمن حفظ ساختار دندان، درد شما را نیز از بین می‌­برد. داشتن یک مجموعه کامل دندان برای سلامتی دهان و دندان بسیار مهم است و عصب­ کشی دندان‌­های آسیب دیده را حفظ کرده تا بتوانند به خوبی وظایف خود را در آینده انجام دهند. درمورد فرایند درمان عصب کشی و قیمت آن این مقاله را بخوانید.

3.چگونه می‌توانم چیزی را که در دهان یا دندان من گیر کرده است جدا کنم؟

• چندین بار با شدت دهان خود را با آب بشویید.
  • به آرامی و با ملایمت آن ناحیه را نخ دندان بکشید، از نخ دندان صاف و نرم استفاده کنید.
  • اگر نخ دوتایی مخصوص دارید از آن برای انداختن نخ زیر جسم و بالا کشیدن آن استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از صدمه بیشتر به دندان‌ها از وسایل تیز برای این کار استفاده نکنید.
  • اگر موارد بالا کارساز نبود با ما تماس بگیرید.

4.در زمان وقوع حادثه دندانی چه باید کرد؟

برای دریافت دستورالعمل کامل وقوع حادثه دندانی به قسمت دستورالعمل شرایط اورژانسی مراجعه کنید.

5.آیا مراقبت‌های دندانپزشکی اضطراری تحت پوشش بیمه قرار می دهد؟

بسته به کلینیکی که شما به آن مراجعه می‌کنید ممکن است فوریت‌های اورژانس دندانپزشکی را به قیمت درمان با بیمه حساب کنند یا خیر.

6.هزینه مراقبت‌­های فوری دندانپزشکی چقدر است؟

احتمالا هزینه درمان اورژانسی دندانپزشکی اولین چیزی نیست که هنگام بروز حادثه به ذهن شما خطور می­‌کند، اما مسئله‌ای است که باید از آن آگاه باشید. واضح است که قیمت مراقبت‌­های اورژانس از حالت عادی بالاتر است.