ترس زیاد از دندانپزشکی می‎تواند یکی از دلایل اصلی اضطراب باشد. بسیاری از افراد دندانپزشک را همانند مردی مته به بدست با کت سفید تصور می‎کنند که باعث ایجاد درد و کشیدن دندان می‎شود. در حالی‎که واقعیت بسیار متفاوت است. محور اصلی کار هر دندانپزشک، آسایش و آرامش همه بیماران است. دندانپزشکان هر کاری که بتوانند انجام می‎دهند تا اضطراب و ترس از بیمار دور شده و درمان سریع و بدون درد انجام شود.

پیشرفت‎های اخیر فن‎آوری، مته‏های پر سر و صدای دندانپزشکان را به پرتوهای لیزر بدون درد تبدیل کرده است. طیف گسترده‎ای از داروهای بی‎هوشی بی‎خطر برای از بین بردن درد و کاهش اضطراب وجود دارد.

در اینجا لیستی از رایج‏ترین ترس‏های دندانپزشکی آورده شده است:

• ترس از خجالت بخاطر وضعیت دندان‎ها.
  • ترس از استفراغ
  • ترس از تزریق
  • ترس از دست دادن کنترل
  • ترس از بی حس شدن هنگام تزریق Novocain.
  • ترس از درد.
  • ترس از خود دندانپزشک
  • ترس از مته دندانپزشک

چگونه میتوان بر اضطراب دندانپزشکی غلبه کرد؟

اضطراب و ترس از دندانپزشکی می‏تواند کاملاً پررنگ شود. تخمین زده می‏شود که حدود 35 میلیون نفر به دلیل ترس بیش از حد به هیچ وجه به مطب دندانپزشکی نمی‎روند. معاینات منظم و تمیز کردن دندان بسیار مهم است. انجام معاینات منظم و روتین، آسان‎ترین راه برای حفظ بهداشت دهان و دندان بوده و نیاز به درمان‏های پیچیده‏تر را کاهش می‎دهد.

در اینجا چند نکته برای کمک به کاهش ترس و اضطراب از دندانپزشکی وجود دارد:

با ما صحبت کنید – ما نمی‏توانیم ذهن شما را بخوانیم. اگرچه صحبت کردن در مورد ترس‏های غیر منطقی با یک غریبه دشوار است اما در صورت برقراری ارتباط و بیان ترس و اضطراب، می‏توان اقدامات احتیاطی بیشتری انجام داد.

یک پخش کننده موسیقی قابل حمل بیاورید – موسیقی به عنوان یک آرامبخش عمل کرده و می‎تواند هر گونه صدایی که باعث ترس می‎شود را از بین ببرد. گوش دادن به موسیقی آرامبخش در طول قرار ملاقات به کاهش اضطراب کمک می‏کند.

در مورد سیگنال (مثلا بالا بردن دست به نشانه درد) موافقت کنید – بسیاری از مردم می‏ترسند که دندانپزشک در حین درمان متوجه درد بیمار نشود و کار خود را ادامه دهد. بهترین راه‎حل برای این مشکل، توافق روی سیگنال دست (به معنای توقف) است. هر دو طرف به راحتی می‎توانند سیگنال‎هایی مانند بالا بردن دست یا ضربه زدن روی صندلی را درک کنند.

اسپری گلو – اسپری‏های گلو (به عنوان مثال اسپری گلو Vicks® Chloraseptic®) می‏توانند رفلکس را کنترل کنند. دو یا سه اسپری معمولاً رفلکس را حدود یک ساعت تحت کنترل نگه می‏دارد.

آینه بیاورید – عدم توانایی دیدن آنچه اتفاق می‏افتد، می‏تواند اضطراب را افزایش داده و باعث فکر وخیال بد شود. مشاهده فرآیند می‎تواند به حفظ آرامش کمک کند.

آرام بخش – اگر راه دیگری برای کنترل اضطراب وجود نداشت، آرامبخش می‎تواند گزینه عالی برای بعضی از افراد باشد. بیمار بعد از اتمام درمان به حالت عادی قبلی خود برمی‎گردد.

در مورد گزینه های دیگر بپرسید – پیشرفت در فن‏آوری بدان معنی است که امروزه از لیزر برای پر کردن، سفید کردن و از بین بردن لکه‎های دندان استفاده می‎شود. در مورد همه گزینه‎ها با ما صحبت کنید تا گزینه‎ای که کمترین اضطراب را برای شما دارد، انتخاب کنید.

اگر سؤال یا نگرانی در مورد چگونگی غلبه بر اضطراب و ترس دارید، لطفاً با دفتر ما تماس بگیرید تا ما به شما کمک کنیم.